הרמת שלפוחית השתן – ציסטוצלה

צניחת נרתיק קדמית, הידועה גם בשם cystocele, היא מצב שכיח המשפיע על נשים רבות. היא מתרחשת עקב היחלשות רצפת האגן, שיכולה להיגרם מגורמים שונים כמו הריון ולידה, הזדקנות, השמנת יתר, שיעול כרוני, עצירות כרונית ומקצועות הכרוכים בהרמת חפצים כבדים. במקרים מסוימים, נשים עשויות להיות בנטייה גנטית לחולשת רקמות, מה שמגביר את הסיכון שלהן לצניחת הנרתיק. ד"ר זולוטניק פועל כרופא בכיר בבית החולים המוביל סורוקה ובעל נסיון עשיר של 40 שנה בתחום הגניקולוגיה והאורוגניקולוגיה, כמו כן מבצע ניתוחים בכל סניפי אסותא ברחבי הארץ.
ניתוח הרמת שלפוחית השתן

מהי צניחת נרתיק קדמית (Cystocele)

צניחת נרתיק קדמית מתרחשת כאשר הרקמות התומכות בתוך שלפוחית השתן והשופכה נחלשות ונמתחות, מה שגורם לשלפוחית השתן לצנוח לתוך תעלת הנרתיק. הדבר עלול לגרום לתחושת בליטה בין השפתיים, קושי בריקון שלפוחית השתן וצורך לדחוף את הצניחה חזרה למעלה באופן ידני.

בנוסף לתסמינים הגופניים הללו, נשים עם צניחת נרתיק קדמית עשויות לחוות גם מצוקה רגשית ומבוכה עקב השפעת המצב על חיי היומיום שלהן.

ניתוח להרמת שלפוחית השתן

טיפול להרמת שלפוחית השתן / צניחת נרתיק קדמית

הטיפול בצניחת נרתיק קדמית תלוי בחומרת המצב ובהשפעתו על איכות החיים של המטופלת. במקרים קלים עשויים להספיק אמצעים שמרניים כגון תרגילי רצפת אגן או מכשיר המוחדר לנרתיק לתמיכה בשלפוחית השתן.

עם זאת, במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בניתוח. הניתוח לצניחת נרתיק קדמית מבוצע בדרך כלל באמצעות גישה נרתיקית, כלומר אין חתכים חיצוניים. במהלך ההליך, הרקמה התומכת בשלפוחית השתן מצטמצמת  ושלפוחית השתן נדחפת חזרה למצבה הנכון. זה עוזר לחזק את הרקמה התומכת ולהקל על תסמיני הצניחה.

כדי להיות בטוחה במקרה החומרה מאוד חשוב להתייעץ עם מומחה – ד"ר לאוניד זולוטניק: אורוגניקולוג  / גניקולוג פרטי  בכיר בסורוקה עם נסיון של 40 שנה בתחום ישמח לעזור .

החלמה ושיקום לאחר ניתוח הרמת שלפוחית השתן

לאחר הניתוח משאירים בנרתיק טמפון שמוציאים אותו בערב הניתוח או למחרת. ניתן גם להחדיר קטטר לשלפוחית השתן, אשר מוסר בו זמנית עם הטמפון. זה נורמלי לחוות קצת דימום בשבוע הראשון שלאחר הניתוח, אבל זה צריך להיות מתון ולא להימשך יותר ממחזור הווסת.

המטופלות עלולות לחוות אי נוחות או כאבים לאחר הניתוח, אך בדרך כלל ניתן לטפל בכך באמצעות משככי כאבים. חשוב להימנע מפעילויות מאומצות, כמו הרמת חפצים כבדים, לפחות שלושה חודשים לאחר הניתוח כדי למקסם את תוצאות ההליך ולהפחית את הסיכון להישנות.

יש להימנע מפעילות מינית במשך שלושה שבועות לאחר הניתוח, ולהיבדק על ידי המנתח לפני החזרה לפעילות רגילה. בעוד שכאב או אי נוחות מסוימים עשויים להתרחש במהלך הפעילות המינית הראשונה, מטופלות מדווחות לעתים קרובות על שביעות רצון מוגברת מקיום יחסי מין עקב מצבו המוצק והצר יותר של הנרתיק.

כדי לקבל יותר פרטים ויעוץ יותר אישי אל תהססי והתקשרי כאן  לד"ר זולטניק , רופא בכיר ביחידה לכירורגיה גינקולוגית של מחלקת נשים ב' בסורוקה, שם החל לעבוד ב-1994.

סיבוכים וסיכונים להרמת שלפוחית השתן

כמו בכל ניתוח, ישנם כמה סיבוכים כלליים שעלולים להתרחש, כגון דימום, זיהום וסיבוכי הרדמה. עם זאת, סיכון ספציפי לניתוח הרמת שלפוחית השתן הוא פגיעה בשלפוחית השתן, אשר עשויה לדרוש תפירתה.

סיבוך זה נדיר, אך חיוני להיות מודעים אליו. במקרה כזה, יהיה צורך בצנתר למשך מספר ימים עד לריפוי הפציעה, ולאחר מכן יש לחזור לתפקוד תקין של שלפוחית השתן.

ניתוחים גינקולוגיים

הרמת שלפוחית השתן : סיכום

צניחת נרתיק קדמית היא מצב שיכול להשפיע באופן משמעותי על איכות חייה של האישה, אך עם נאות, ניתן לנהל אותה ביעילות. אמצעים שמרניים כגון תרגילי רצפת אגן ופסארים עשויים להספיק במקרים קלים, אך במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בניתוח.

על המטופלת לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ספק שירותי הבריאות שלה כדי לקבוע את תוכנית הטיפול הטובה ביותר לצרכיה הספציפיים ולהבטיח החלמה מוצלחת. על ידי הבנת המצב, אפשרויות הטיפול ותהליך ההחלמה, נשים יכולות לקחת חלק פעיל בבריאותן ולשפר את איכות חייהן.

חשוב לציין שנשים יכולות לנקוט בצעדים להפחתת הסיכון לצניחת נרתיק קדמית. שמירה על משקל תקין, הפסקת עישון ותרגול הרגלי מעיים טובים יכולים לעזור להפחית את הסיכון לצניחת. נשים בהריון או מתכננות להיכנס להריון יכולות גם לנקוט בצעדים להפחתת הסיכון לצניחתן על ידי ביצוע תרגילי רצפת האגן, הימנעות מהרמה כבדה ולידה נרתיקית עם השגחה רפואית נאותה.

לסיכום, צניחת נרתיק קדמית היא מצב שכיח המשפיע על נשים רבות. עם זאת, זה לא מצב שנשים צריכות לסבול ממנו בשקט. על ידי פנייה לטיפול רפואי וביצוע תכנית הטיפול המתאימה מול אורוגניקולוג מומחה מומלץ , נשים יכולות להקל על הסימפטומים שלהן ולשפר את איכות חייהן. חיוני לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ספק שירותי בריאות כדי לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר ולקחת חלק פעיל בניהול הבריאות של האדם. עם טיפול ותשומת לב נאותים, נשים יכולות לנהל ביעילות את צניחת הנרתיק הקדמית וליהנות מחיים בריאים ומספקים יותר.

ניתוחים נוספים בתחום :  ניתוח לדליפת שתן

דילוג לתוכן